Maalesef, çok uzak olmayan bir gelecekte, insanlarla kurduğumuz ilişkiler ve sosyalleşmemiz de dahil olmak üzere gerçek dünyada ve sanal dünyada yaptığımız her şeyin kopyasını Metaverse’de göreceğiz.
Böyle baktığımızda, Metaverse’in geçici bir hevesten daha fazlası olduğunu söylemek mümkün. Yatırımcı gözüyle bakanlar için iyi birer fırsat olabilir tabii ki.
Metaverse, bildiğiniz gibi, sosyal etkileşimi teşvik etmek için tasarlanmış bir 3B sanal dünyalar topluluğu veya ağıdır. Artırılmış Gerçeklik-Sanal Gerçeklik [AR-VR] donanımı ve yazılımı kullanılarak hazırlanan bu dünyada, kullanıcılar dijital avatarları aracılığıyla meta veri tabanında birbirleriyle etkileşime girebilir. Sanal dünyanın bu kadar gerçek olabileceğini hiç düşündünüz mü?
İçerik Başlıkları
ToggleMetaverse Kullanım Alanları
Metaverse dediğimiz sanal gerçeklik Medya ve Eğlence, oyun sektörü sosyal platformlar, sanal turizm ve ticaret dahil birçok alanda kullanılmaktadır.
1- Medya ve Eğlence
Avatar filmini hatırlıyor musunuz? Belki bilimkurgu filminin insan etkileşimini nasıl tasvir ettiğini hatırlarsınız. Filmdeki insanlar, bir kombinasyon kullanılarak yaratılacak sanal avatarlar aracılığıyla yabancı dünyayla etkileşime girecekti.
Meta veri tabanında da medya ve eğlence sektörü bir olarak gözükecek. Sanal dünyaya girmek için tek yapmanız gereken AR-VR gözlüğünüzü takmak olacak. Sanal konserlere katılabilir, sanal tema parklarını ziyaret edebilir, spor bahisleri yapabilir; yani gerçek hayatınızda var olan bir çok şeyi yapabileceksiniz.
Snoop Dogg, Imagine Dragons, BTS ve Türkiye’de Kalben şimdiden sanal konserler verdi.
Birlikte olması imkansız gözüken bazı sanatçıları bile Metaverse’de birlikte performans yaparken dinleyebileceksiniz. Daha fazla kişinin katıldığı ve sanatçılarla hayranların daha yakın bağlantı kurabildiği bir ortam olacak.
2- Oyun sektörü
Yıllar içinde hızlanan oyun sektörü Metaverse dünyasında oyun oynamayı farklı bir seviyeye çıkardı, oyuncular sanal dünyayı gerçek gibi yaşamaya başladı. Metaverse oyuncular için arkadaşlarla sosyalleşilen ve rekabet edilen bir sosyal alan oldu. “Milyonlarca oyuncu için küresel bir oturma odası” olarak adlandırıldı.
GameFi, video oyunları, blok zinciri teknolojisi ve merkezi olmayan finansı (DeFi) birleştiren, oynayarak kazanılan bir oyun hedefidir. GameFi, sosyal oyun ve karma gerçeklik deneyimlerinin tümü, metaverse oyun deneyiminin bir parçası olmayı planlıyor. Oyun oynamayı kapalı veri sunucularından uzaklaştırarak, herkesin katılabileceği ve çabaları için ödüllendirilebileceği blok zinciri ağlarına doğru hareket edecektir.
Uzmanlara göre oyun, AR-VR yatırımlarına hükmedecek ve Metaverse’nin büyümesini sağlayacak. Microsoft’un Call of Duty ve Candy Crush gibi popüler video oyunu serilerinin yapımcısı Activision Blizzard’ı 68,7 milyar dolarlık satın alması, teknoloji devlerinin Metaverse’i oldukça ciddiye aldığını gösteriyor.
3- Sosyal etkileşim
İnsan etkileşiminin temel alıştırması, kültürlerin gelişmesine ve evrimine yardımcı oldu. Bu tür etkileşimler sadece birebir etkileşimlerle sınırlı değildi. Zaman içinde müzik, dans ve sanatın etkisiyle iletişimlerin şekli değişmeye başladı.
Günümüzde iletişim, sosyal medya kanalları ve mesajlaşma platformları üzerinden yapılıyor ve bu durum normalleşti. Doğum günleri, bayram gibi kutlamalar neredeyse artık sosyal medya kanalları üzerinden yapılıyor. Etkileşimler çok mekanik ve duygusuz hale gelmeye başladı.
4- Sanal Turizm
Sanal turizm, meta veri deposunun en önemli alanlarından. Kusursuz rezervasyon süreçlerinden türünün tek örneği konaklama deneyimlerine kadar, müşteriler günümüzde daha kişiselleştirilmiş ve optimize edilmiş hizmetler talep ediyor.
Metaverse ile müşteriler, 3D sanal otel turuna katılabilecek, VR platformlarını ve donanımını kullanarak konaklamayı düşündükleri otelin konumunu araştırabilecekler. Gezginler bir otel odası rezervasyonu yapmadan önce 3D dijital avatarlarını takıp tesiste sanal bir tura çıkabilirler. Örneğin Dubai’de bulunan Atlantis, The Palm’ı sanal olarak keşfedebilirsiniz.
Buna ek olarak, sanal turizmin başka bir kullanım alanı da, fiziksel kısıtlamalar veya diğer faktörler nedeniyle seyahat edemeyecek olan kişilerin dünyayı seyahat etmek için kullanabilmesidir.
5- Ticaret
Meta veri deposu, e-ticaret platformlarının dünyadaki iş ortamında yaptığı gibi ticaret ve ticaret üzerinde benzer bir etkiye sahip.
Zara, H&M gibi markalar, Metaverse’de 3D sanal tura katılabildikleri, çeşitli ürünleri deneyebildikleri, alışveriş yapabildikleri sanal mağazalar kurmaya başladı. Satın alma süreci günümüzdeki online satış gibi alışveriş sonrası kargolanıp evinize geliyor.
Bu dünyada ticaret engelleri, katı düzenlemeler veya sınırlar yok. Herhangi bir ülkeden herkes, istediği mağazadan alışveriş yapabiliyor.
Okumak isteyebilirsiniz: NFT Nedir? NFT Ne İşer?
Wrap-Up (Sarmak)
Web ilk ortaya çıktığında, özellikle Web 2.0’da her işlemin çevrimiçi olarak hareket etmesiyle, işletmeler çevrelerinde bir deniz değişikliği gördü. Metaverse, web eko sistemindeki evrimin bir sonraki aşamasını başlatacak. Daha önce hiç duyulmamış veya hayal edilmemiş kapılar açacak.
Ancak meta evren hala erken aşamalarında ve genel halk tarafından erişilebilir ve uygun fiyatlı hale gelmeden önce birkaç teknolojik gelişme alacak.
Metaverse’in Kullanıldığı Farklı Örnekler:
Oyun amaçlı örnekler:
Eğitim amaçlı örnekler:
Aktiviteler için:
Zekadan yapay zeka doğuran İNSAN, o yapay zeka tarafından NASIL programlandığının farkında DEĞİL maalesef. Umuyorum ilerleyen dönemlerde sadece sanal dünyalarda yaşayan, duygusuz canlılar olmayız. Ve umarım Metaverse’ü bizlere hizmet etmesi icin kullanabiliriz. Peki siz Metaverse’ü hangi amaç için kullanmayı düşünüyorsunuz?