Girişimcilik kavramı, en temel ifadeyle kar amacı güdüp riski üzerine alan ve bu hedef doğrultusunda iş kuran kişinin yapmış olduğu atılımdır. Girişimcilik, özellikle son yıllarda hemen her yerde sıklıkla gündeme gelen bir konudur. Teknolojinin gelişmesi ile beraber insanlar kafalarında oluşan projeleri hayata geçirme amacıyla birtakım atılımlar yapmaya başlar. Kurumsal şirketlerde sunulan çalışma koşullarının ağır olması ve daha çok para kazanma isteği, çoğu zaman insanları yeni girişimler yapmaya iter.
İçerik Başlıkları
ToggleGirişimcilik Nedir?
Herhangi bir alanla yakından alakalı olan yeni ürün ya da projeleri ortaya koymak teknolojinin hızla gelişmesi ile beraber çok daha kolay bir hale gelir. Özellikle de üretim faktörlerinin güncel fırsatlar haline dönüştürülmesi, son zamanlarda yoğun rağbet görür. Bu işlemler, gün geçtikçe daha ilgi çekmeye başlamış ve popüler bir hale gelmiştir. Bu durum ise genel bir ifade ile girişimcilik kavramı şeklinde tanımlanır.
Girişimcilik Ne Demek?
Girişimcilik kavramı maddi açıdan kar elde etmeyi hedef alıp yeni bir iş kurmak şeklinde ifade edilir. Girişimcilik aynı zamanda toplum için de son derece faydalı kabul edilen bir üretme şeklidir. Bu kavram; insanın düşünsel yani fikir açısından verdiği emeğin ekonomik olarak değerlere dönüştürülmüş şekli biçiminde de açıklanır. Üretim faktörlerinin harmanlanması ile bir işletmeyi ya da faaliyeti kar kazanmak amacıyla kullanmak dahi girişimcilik olarak kabul edilir. Girişimcilikte piyasanın mevcut koşulları dikkate alınır. Ardından gerekli değerlendirmeler yapılıp sermayeye en çok getiri sunacak mallar ile hizmetlerin üretimi yapılır.
Girişim Nedir?
Girişim, planlı olarak yeni bir iş dalına kullanılan teknolojiler ya da yeni teknoloji aracılığıyla giriş yapmaktır. Girişimlerin tamamının piyasada değerlenme ya da tamamen kaybetme gibi riskleri bulunur. Bütün bu riskleri göze alıp girişimi başlatan ve hızlı biçimde geliştiren kişiye ise girişimci denir.
Girişimci iseniz ve Bir İş Planının Nasıl Hazırlanacağını Bilmeye İhtiyacınız varsa tıklayın!
Girişimci Kime Denir?
Girişimci; ticaret ya da sanayi gibi farklı alanlarda belli sermaye koyup bir işi yapmaya girişen, kar amacı güderek tüm riskleri üzerine alan kişidir. Girişimci aynı zamanda mal ve hizmet üretimi yapabilmek adına tüm üretim elemanlarını en iyi koşullar altında bir araya getirir.
Girişimcide Olması Gereken Özellikler
Girişimcilerin kendine güven duyması, son derece önemlidir. Aynı zamanda karşı tarafın da kendisine güven duymasını sağlaması gerekir. Geri adımlar atmaktan korkmamalı, bununla beraber tekrardan başlama gücüne de sahip olmalıdır. Elde etmiş olduğu tüm sonuçları kapsamlı biçimde değerlendirebilmelidir. Mesleki açıdan ortaya çıkan riskleri iyi şekilde üstlenip yönetebilmelidir. Yaratıcı, iyimser ve cesaretli olması gerekir. Tüm bunların yanı sıra girişimci, bünyesinde pek çok özelliği de barındırmalıdır.
Liderlik
İyi bir girişimcinin ayrıca iyi bir lider olması gerekir. Sadece insanları ve ekibi yönetmekle kalmayıp yapılan işi de başarılı şekilde yönetmelidir. Bununla beraber ekip yönetimi de bu işin en önemli parçalarından biridir. Doğru kişiye doğru işleri vermek, hem çalışmalar için faydalı olur hem de kısa süre içinde işi başarıya ulaştırır.
Liderlik Türleri ve Tanımları Nelerdir? başlıklı blog yazısına da göz atabilirsiniz.
Yaratıcılık
Eğer bir girişimci hayaller kurmuyorsa başarısız olması kaçınılmazdır. Hayal; insanı geleceğe dair motive eden, kısa sürede başarıya ulaştıran, vizyonunu belirleyen ve ideallerini tam anlamıyla ortaya çıkaran en önemli şeydir. Bu noktada da yaratıcılık devreye girer. Kısacası bir girişimcinin yaratıcı olması, son derece önemlidir.
Konu ile ilgili Yaratıcılık Nedir? Nasıl Geliştirilir? blog yazısına bakmanızı öneririm.
Analitik Düşünme Yeteneği
Analitik düşünme, hemen her iş sektöründe önemli bir yere sahiptir. Aynı durum, girişimcilik için de geçerlidir. İyi bir girişimcinin analitik düşünme yeteneğine sahip olması, ekstra avantaj sağlar.
Risk Alabilme
Girişimcilik, her açıdan risk almayı gerektiren bir durumdur. Dolayısıyla kaybetme ve başarısız olma gibi risklerin göze alınması gerekir. Aksi takdirde iyi bir girişimci olmak mümkün değildir.
İletişim Becerileri
Ekip, müşteri ve iş ortakları ile hem doğru hem etkili iletişim kurmak, yapılan işi üst seviyelere taşıyan önemli bir faktördür. Kendini doğru şekilde ifade eden bir girişimci, isteklerini de karşı tarafa doğru biçimde aktarır. Bu sayede de verimli sonuçlar elde ettiğinden sözüne güvenilen bir yönetici olur.
İletişimin beynimizdeki işleyişinin sırlarını anlattığım İletişim Yönetimi eğitim içeriğine buradan bakabilirsiniz.
Duygusal Zeka
Duygusal zeka, bir girişimcide olması gereken en önemli özellikler arasında yer alır. Duygusal zekası olmayan birinin girişimcilikte başarı elde etmesi mümkün değildir.
Analitik Zeka
Analitik zeka da iyi bir girişimcinin taşıması gereken özellikler arasındadır. Hem duygusal hem de analitik zekaya sahip olan girişimciler, daha kısa sürede başarıya ulaşırlar.
Konu ile ilgili Analitik Düşünme Nedir başlıklı yazıyı okuyabilirsiniz.
Girişimcinin Görev ve Sorumlulukları
Girişimler genellikler büyük ekipler ile ortaya konulmaz. Çoğu zaman küçük bir çalışma ekibi söz konusu olur. Ancak her girişim projesi tabii ki iyi bir koordinasyonun yanı sıra ortak takım kültürüne de ihtiyaç duyar. Bu noktada ise girişimcinin üstlendiği sorumluluk ve görevler ön plana çıkar. Bu sorumluluk ve görevler kısaca şu şekilde sıralanabilir;
- Şirket için strateji oluşturmak,
- Yapılacak girişim ile hangi pazara girileceği konusunds karar vermek,
- Girişim çalışmalarını finanse edebilecek yatırımcılarla görüşmeler sağlamak,
- Girişim devamlılık arz edene kadar gelir modellerini sürekli hale getirmek,
- Müşterilerin yapılan girişim projelerine ilgi duymasını sağlamak adına yeni ürün ya da hizmetler ortaya çıkarmak,
- İş alanını insan gücü ve üretim oranı noktasında değerlendirip düzenli bir sistem kurmak,
- Girişimin yapılacağı iş sahasını detaylı biçimde analiz etmek,
- Girişimin gelecekteki yönünü belirlemek adına uzun vadeli planlamalar yapabilmek,
- Yatırımları, girişimi aktif ve verimli bir hale getirecek şekilde kullanmak,
- Girilecek sektör ile ilgili zorunlu tutulan prosedürleri tamamlamak.
Girişimciliğin Avantajları
Girişimciliğin avantajları hakkında kısaca şu şekilde liste yapmak mümkündür;
- Kişinin kendi kaderini yazma şansı,
- Fark yaratıp hayal gücü dürtüsünü tam anlamıyla tatmin etme,
- Kişinin tam kapasitesine ulaşabilme olanağı,
- Verilen emeğin karşılığını kat kat alma fırsatı,
- Topluma katkı sağlama,
- Kişinin sevdiği ve hayal ettiği işi yapabilme imkanı.
Girişimciliğin Dezavantajları
Girişimciliğin dezavantajları kısaca şöyledir;
- Uzun saatler süren çalışma temposu,
- Düzensiz gelir elde etme,
- Yapılan tüm birikimleri kaybetme riski,
- İşlerin yoluna girme sürecinde düşük standartlarda hayatını devam ettirme,
- Önünü görene kadar yoğun stres altında olma,
- Hayal kırıklığı yaşama durumu.
Örnek Ünlü Girişimciler
Dünya genelinde örnek kabul edilen pek çok başarılı isim vardır. Bu isimler, girişimcilik hikayeleri ile de pek çok insana örnek olur. Bu isimlerden birkaçı şu şekilde sıralanabilir;
- Mark Zuckerberg; Facebook kurucusu.
- Jeff Bezos; Amazon kurucusu.
- Howard Schultz; Starbucks kurucusu.
- Steve Jobs; Apple kurucusu.
- Ingvard Kamprad; IKEA sahibi.
- Bill Gates; Microsoft kurucusu.
Türkiye’den Örnek Girişimler
Türkiye’de de girişimcilik adı altında yapılan pek çok çalışma vardır. Bu çalışmalar pek çok insana fikir olur. Bu örneklerin hikayeleri de çoğu zaman merak uyandırır.
Getir
Getir; 2015 yılından bu yana hizmet verir. Mobil uygulama ile hem restoranlardan hem de marketlerden hizmet alınır. Son zamanların en popüler uygulamaları arasında kendine yer bulur.
Martı
Elektrikli scooter olarak da bilinen Martı, insanların mobil uygulama ile bir yerden başka noktaya ulaşmasını sağlar. Martı’lar özellikle kısa mesafelerde insanların yürümek istemediklerinde ya da trafikte beklemek istemedikleri noktada devreye giren kusursuz bir sistemdir. Son zamanlarda bir hayli popüler olan Martı, Türkiye’deki en fazla dikkat çeken girilim örnekleri arasında yer alır.
Trendyol
Trendyol, uzun yıllardır insanların alışveriş ihtiyaçlarını karşıladıkları bir platform. Aynı zamanda Türkiye’de buna benzer pek çok platformun ortaya çıkmasına da vesile olur.
Ünlü Markaların Girişimcilik Tanımları
Dünya genelinde girişimci olarak kabul edilen pek çok marka var. Bu markaların girişimcilik tanımı ise farklı şekillerde olabilir. Bunun için kısa bir örnekleme yapmak mümkündür.
Apple’a Göre Girişimcilik Tanımı
Girişimcilik bir Apple çalışanı tarafından yapılan tanıma göre; ‘Eski kuralları, çağdaş dünyanın yenilikleri ile yorumlayan ve aksiyona geçiren bir beceri’dir.
Google’a Göre Girişimcilik Tanımı
Google girişimciliği; geçmişi gelecek dönem ile birleştiren ve şimdiyi yaratan bir yetenek şeklinde ifade eder.
Microsoft’a Göre Girişimcilik Tanımı
Microsoft girişimcilik için fayda ve prestij odaklı olan bütün eylemlerin kesiştiği bir nokta şeklinde tanımlama yapar.
Girişimcilik Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Girişimci Nasıl Olunur?
Girişimci olabilmek için üniversite bölümlerinden mezun olma gibi bir şart yoktur. Bu durum, kişinin kendisinin belirleyeceği hedefler ve amaçlar ile alakalıdır. Fakat hayal edilen hedefler çoğu zaman akademik eğitim ile daha kolay hale gelir. Bu nedenle akademik açıdan da bir hedef belirleyip bu yolda eğitim hayatı ile beraber girişimcilik ruhu harmanlanmalıdır.
Girişimci Ne Kadar Kazanır?
Girişimcilerin kazançlarını belli bir maaş skalasına göre söylemek ne yazık ki mümkün olamaz. Çünkü yapılan işe, üretilen değere ve başka unsurlara bağlı olarak kazançta değişir. Mesela, kazançlı bir girişimin getirisi ile yeni başlayan bir girişimin getirisi aynı olmaz. Ayrıca kazançlı girişimlerin satılması, kiralanması gibi farklı yöntemlerle de kazanç durumu değişiklik gösterir.
Girişimcilik Nedir Kısaca?
Girişimciliğin temel açıklaması; kar elde etmek amacıyla bir iş yaratma eylemidir. Fakat modern dönemde girişimcilik, büyük ölçekli kabul edilen sorunları çözüp dünyayı dönüştürme fiilini de içerecek şekilde gelişme gösterir. İnternetin de ortaya çıkmasıyla beraber girişimcilik, kişileri çoğu zaman olumlu yönde etkileyen ve sosyal alandaki sorunları büyük fikirler aracılığıyla ele alan hizmet ya da ürün yaratıp sosyal değişimi ortaya çıkarma gücüne sahiptir.
Girişimci Ne İş Yapar?
Girişimci, finans alanında sahip olduğu bilgileri ve deneyimleri iş zekasıyla birleştirip kendisi ya da şirketi için kar getirecek bir ürün veya marka oluşturmayı sağlayan kişiye verilen genel bir isimdir. Girişimci, aslında fiili CEO’dur. Planlamadan strateji oluşturmaya ileriye yönelik hedefler belirlemeden takip analizi gibi önemli sorumlulukları vardır.
Herkes Girişimci Olabilir mi?
Herkes ne yazık ki girişimci olamaz. Girişimcilik; maddi ve manevi şekilde hazır olmayı gerektirir. Aynı zamanda da kişinin iradesini iyi biçimde kullanmasını fazlasıyla zorlayan bir sektör olarak bilinir. Dolayısıyla girişimci olmak isteyen kişilerin güçlü bir karaktere sahip olmaları gerekir.
Yönetim & Dijital Dönüşüm Danışmanlığı ve Eğitimlerim hakkında bilgi ve randevu almak için tıklayın!