Covid 19’un çözüm amaçlı olarak, dijitalleşmeye zorladığı sektörlerden en başta geleni eğitim-öğretim sektörü oldu ve birçok kurum özellikle karantina sürecinde mecburen öğrenme ve öğretim metodlarını yeniden düşünmeye ve değerlendirmeye başladılar.
Dijitalleşmede özellikle Endüstri 4.0 sonrası teknolojideki büyük gelişmelerin getirdiği fırsatlar, sınıf ve sınıf dışı öğrenmede verimliliği maksimum noktaya getirecek modelleri de beraberinde getirdi. İster big data, yapay zeka ya da kripto çağı deyin, içinde bulunduğumuz çağ bilginin daha da etkin bir biçimde işlenmesini gerektiriyor. Dolayısıyla aynı şekilde eğitim sistemi modellerinin de daha taşınabilir, verimli, yaratıcılığı destekleyici, esnek ve kişiye özel hale getirilmesini gerektirmektedir. İşte bu noktada karşımıza çıkan çözümlerden biri de, harmanlanmış öğrenme modelidir.
İçerik Başlıkları
ToggleHarmanlanmış Öğrenme (Blended Learning) Nedir?
Harmanlanmış öğrenme (blended learning), online öğrenme ile sınıfta yüz yüze yapılan öğrenmenin en güçlü ve avantajlı yönlerinin birleştirilmesinden oluşan karma bir öğrenme yaklaşımıdır. Yani geleneksel yüz yüze sınıf eğitimi ve yüksek teknolojili e-öğrenim.
Adına “Blended Learning” de denilen bu yeni yaklaşımda artık, dersler internet ortamında veriliyor, öğretmen ise sınıfta deneyimlerini paylaşmak ve konu ile ilgili testler yaptırmak üzere bulunuyor. Yani adı üzerinde KAYNAK olan insan esas tecrübesini aktarmak amaçlı kullanılıyor. Standart fizik, kimya, biyoloji, tarih vb ders anlatımı internet üzerinden online platformlar aracılığıyla oluyor.
Yani teknoloji insanın yaptığı rutin işi üzerine alıyor. İntegral, diferansiyel, limit, kimya vb birçok konunun hayat ve dünya içindeki kullanımını ise insan yani öğretmenlerimiz anlatıyor. Bizler X, Y kuşakları olarak okullarda hocalarımızdan çok güzel dersleri öğrendik ama çoğumuz bu öğrendiklerimizi nerede ve nasıl kullanacağımızı bilmeden mezun olduk. Sonra sonra iş yaşamında ve yaşamda düşe kalka, toslaya toslaya öğrendik. İşte şimdi kaynağı doğru şekilde ve yerde kullanmakta teknoloji bize yardım edecek.
Udemy gibi, Khann Academy gibi birçok online eğitim platformları bizlere, öğrencilerimize dersleri verebilir. Öğretmenlerimiz de bu bilgiyi hayatta nasıl ve ne şekilde kullanabileceğimizi anlatabilirler. Ve derin tecrübelerini bizlerle paylaşabilirler.
Harmanlanmış öğrenme ortamı öğrenenlere, çevrimiçi yani online öğrenmede dilediği yerden, dilediği zamanda, dilediği süre çalışmak gibi bir avantaj sağlarken; sınıf ya da laboratuar ortamlarında da öğrencilerin öğretmen ve arkadaşlarıyla konuları birlikte işleme, tartışabilme, etkileşimde ve iletişimde bulunabilme gibi görsel – işitsel ve kinestetik tüm öğrenme bileşenlerini bir arada kullanabilme imkanı sunar. Yani eğitim daha kaliteli, etkileşimi yüksek ve kişiye özel hale gelir. Peki harmanlanmış öğrenme içinde neler olabilir?
Günümüzde Harmanlanmış Öğrenme
- Yüz yüze sınıf eğitimi
- Sanal Sınıflar
- Metaverse sınıflar
- Webinar
- Simülasyonlar
- Online Birebir Koçluk
- Online Proje Bazlı Öğrenme
- Online kurslar
- Grup olarak çalışma–tartışma imkanı
- Bireysel çalışmalar
- Chat imkanı
- Mobilite
- Siber fiziksel sistemler üzerinden sanal olarak 3 boyutlu laboratuar imkanı vb. bir çok şey bir arada olabilir.
Harmanlanmış Eğitim Nedir?
Harmanlanmış eğitim tanımına Wikipedia’dan bakarsak, diğer isimleriyle karma ya da hibrid öğrenmeyi, “geleneksel eğitim metodunun çevrimiçi (online) eğitim materyalleriyle zenginleştirilmesi yani harmanlanması” olarak tanımladıklarını görüyoruz. Ayrıca kullanılan teknolojilerin yanı sıra farklı bir eğitim felsefesinin de kullanılmasının önemi belirtir.
Konu felsefeye gelmişken, böyle bir Hibrid öğrenme modelinin doğru şekilde uygulanabilmesi için, bireylerin ve/veya kurumların öncelikle eğitim – öğretim hakkındaki düşüncelerinde kavramsal ve algısal büyük değişikliklerin gerektiğini vurgulamadan edemeyeceğim. Çünkü esasında şunu hepimiz biliyoruz: “İsteyen her yerden ve her şekilde öğrenir”. Devletler ya da okullar teknolojik altyapılarını doğru hazırlarlar, eğitim yönetim sistemi yazılımlarını (LMS– Learning Management System) kurarlar ve kadrolarının dijital okur-yazarlıklarını geliştirirlerse her yerden ve her koşulda öğrenme gerçekleşir. Tüm bunların yanında şu bilgisayarlara öğrettiğimiz metacognition’ı yani “öğrenmeyi öğrenme” yi hocalarımıza da öğretmeliyiz ki; onlar da teknolojinin gücünü de yanlarına alarak öğrencilerini doğru şekilde eğitebilsinler. Biz insanların yapay zekaya öğrettiği metacognition’ı, neden bizler okullarımızda çocuklarımıza öğretmiyoruz anlamıyorum.
Esasında öğrenmek isteyen her yerden öğrenir, çalışmak isteyen her yerden çalışır ve kazanmak isteyen her yerden ve her şekilde kazanır. Devletlerin en önemli görevlerinin, içinde bulunduğumuz sonsuz ve sınırsız bilgi çağında, kişinin bilgiye her yerden ve her şekilde ulaşabilmesini sağlayan, doğru bir eğitim- öğretim stratejisi geliştirmek olduğunu düşünüyorum. Geri kalanın ise ilkokuldan itibaren öğretilmesi gereken öz disiplin, öz saygı, öz değer, öz yaratıcılık, öz güven gibi konular olduğunu ve öğrenciyi zihninin sınırsızlıklarında ve yaratıcılığında ÖZGÜR bırakmak olduğunu düşünüyorum. İşte bu noktada teknoloji doğru kullanıldığında, kişiye zamandan, mekandan, hocadan, okuldan bağımsız bir şekilde öğrenme ÖZGÜRLÜĞÜ sağlıyor.
Ama amaç fikirleri, yaratıcılıkları özgürleştirmek değil bağımlı kılmaksa, eğitmek değil ehlileştirmekse ya da Pink Floyd’un şarkısında da dediği gibi duvara yeni bir tuğla üretmekse durum değişiyor tabiki. (https://www.youtube.com/watch?v=axWVMr-RpMM )
Doğru bir eğitim modeli uygulamayan toplumlar, kendi bindikleri dalı kesiyorlar. Çünkü geleceklerini yok ediyorlar. Çünkü gençlerimiz, çocuklarımız bu yaratıcılıklarını teknolojinin de yardımı ile, doğru şekilde, doğru yerde ve KENDİLERİNE HİZMET EDECEK şekilde kullanmazlarsa, onlar teknolojiye hizmet edecekler ve birer teknoloji bağımlısı makineler haline gelecekler. Hep dediğim gibi yapay zeka, zekayı yönetecek ve yapay zekayı yöneten güçlü firma ya da kişiler de dünyada bilgiyi yönetecekler.
Hep dediğim gibi bilelim ve yönetelim. Teknoloji insana hizmet etsin.
Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımı
Harmanlanmış öğrenme yaklaşımıyla öğrencinin ve öğretmenin (eğitmenin) rolleri de değişmektedir ve değişmek zorundadır! Artık
- öğrencilerin pasif yaklaşımdan daha aktif, işbirlikçi bir öğrenme yaklaşımına
- online – anlık değerlendirme imkanından dolayı takip edilebileceğinin bilinci ile öğrenme sorumluluğu alan bir yaklaşıma
- eğitmenlerin ise, geleneksel olarak her sene anlattıkları standart bilgiyi güncellenmiş bilgi ile değiştirme dolayısıyla kendilerini de güncelleme sorumluluğuna
- ayrıca eğitmenlerin artık standart mühendislik, matematik, fizik, kimya, biyoloji vb eğitimlerini verenden, kendilerinin yaşam içindeki deneyimlerini paylaştıkları, öğrencilere tecrübelerini aktardıkları, yetkinlik kazandırdıkları bir yaklaşıma geçiyor olmaları gerekmektedir.
Gördüğünüz gibi harmanlanmış öğrenme yaklaşımı, esasında öğrenciyi de, öğretmeni de güncel olmak zorunda kılmakta, dijital okur-yazarlık yetkinliği kazandırmakta, hele bir de kişi öğrenmeyi öğrenmiş ise, avunca tuttuğu internetin sonsuz bilgisini kendi hayal gücü ve yaratıcılığı ile birleştirerek istediği gibi özgürce kullanabilme imkanını vermektedir.
Yeni eğitim yaklaşımlarına göre ders veren herkesin mutlaka gelişimleri için “Eğiticinin Eğitimi” eğitimini alarak değişimler karşısında kendilerini güncel tutmalarını öneririm.
Harmanlanmış Öğrenme Modelleri
Öğrenmeyi, her öğrenciye uygun şekilde uyarlamak neredeyse imkansızdır-yoksa öyle mi acaba? Harmanlanmış bir öğrenme modeli ile bir konuyu anlatırken, yapılan anlık online değerlendirmeler, öğrenme teknikleri ve kullanılan dijital birçok araç ile konuyu öğrencinin öğrenme modeline göre kişiselleştirmenize yardımcı olur.
Bu karma öğrenme yöntemlerinden bazılarına göz atın ve işinize yarayıp yaramayacağını kendiniz görün:
Yüz Yüze (face to face) öğrenme modeli
Öğrencilerin kendi öğrenme hızlarını kontrol etmelerini sağlamak için teknolojiyle desteklenen geleneksel öğretmen liderliğindeki öğrenme modelidir. Kinestetik öğrenmenin içinde olduğu, yaratıcı drama, koçluk ve canlı laboratuar uygulamaları ile anlık geri dönüşümlerin olduğu ve kişilerin okul / üniversite ortamının ruhunu hissettikleri, okul bahçelerinde hala oynayabildikleri bir öğrenme modeldir.
Rotasyon (Rotation) modeli
Öğrenciler, bir öğretmen tarafından yönlendirilen yapılandırılmış bir öğrenme oturumunda veya çevrimiçi olarak kendi kendilerine yönlendirilen bir şekilden, bir başka bir öğrenme etkinliğine geçerler. Örnekler arasında farklı öğrenme istasyonları, laboratuvarlar ve öğrencilerin yüz yüze eğitime katılmadan önce dersleri uygulayabildikleri flipped sınıflar sayılabilir.
Esnek (Flex) öğrenme modeli
Esnek öğrenme, kişiselleştirilmiş yani kişiye özel öğrenmenin yerine kullanılabilen bir terimdir. Bir Öğrenme Yönetim Sistemi (LMS) yazılımı ile öğrenciler öğrenmek istedikleri konuları kendileri seçerler. Derslerini tamamladıktan sonra online sınavlara tabii olurlar. Eğitmen genellikle sadece, soruları cevaplamak için bir mentor gibi bulunur.
Oyunlaştırma (Gamification) modeli)
Öğrencileri motive etmenin en etkili yollarından biri onların oynamasına izin vermektir! Puanlama veya farklı seviyeler gibi oyun öğelerini kullanarak, öğrencilere biraz rekabet hissedebilecekleri, materyalleri kendi zamanlamalarına göre deneyimleyebilecekleri ve motive olacakları bir imkan sağlanır.
Çevrimiçi Laboratuvarlar (Online Labs)
Bu modelde, eğitmen etkileşimi çok az veya hiç yoktur. Tamamen dijitaldir. Çoğunlukla eğitmenle etkileşim eğitimden önce veya sonra gerçekleşir. Öğrenciler tüm içeriklere cep telefonlarından (mLearning), dizüstü bilgisayarlardan veya tabletlerden erişebilirler.
Bireysel Harmanlanmış Öğrenme (Self-Blended)
Bireysel harmanlanmış öğrenme, öğrencilerin bir konuyu daha derinlemesine ve araştırmalarına yardımcı olmak üzere webinarlar, teknik incelemeler, sektör blogları veya video eğitimleri biçimindeki tamamlayıcı içerikleri içerir. Sağlam bir LMS yazılımı, merak ve öğrenmeyi teşvik edici şekilde kişiye özel tüm içerik kaynaklarını tek bir sistem altında birleştirebilir.
Çevrimiçi (Online Driver)
Bu model de öğrenciler sohbet, e-posta veya mesaj panosu aracılığıyla eğitmenle iletişim kurabilirler. Esnek bir program ve kişiselleştirilmiş öğrenme sağlar, ancak diğer karma öğrenme türlerinin yüz yüze etkileşiminden yoksundur.
Sonuçta, kurum mevcut öğrenme yönetim sistemlerinden (LMS) birini seçebilir veya amaçları doğrultusunda kendilerine uyarlanmış veya özel olarak geliştirilmiş bir LMS’e (öğrenme yönetim yazılımına) sahip olmayı tercih edebilirler. Ama daha önceden de değindiğim gibi kurumun ve bireylerin önce kendi eğitim – öğretim algılarının değişmesi ve çok daha geniş bir perspektife yaklaşması gerekiyor
Harmanlanmış Öğrenme Örnekleri
Harmanlanmış öğrenme örnekleri olarak burada sizlerle, dünyadan ve Türkiye’den başarılı LMS yazılımlarının yani eğitim yönetim yazılımlarının bir listesini paylaşacağım. Çünkü ister bir K12 ya da bir üniversite olun ya da bir işletme, bünyenizde DOĞRU bir hibrid öğrenme programı uygulayacaksanız, sınıflarınızda ya da seminer odalarınızda düzenlediğiniz standart eğitimlerinizin yanında mutlaka böyle bir yazılımın da bünyenizde olması gerekiyor. Aşağıda paylaştığım bu özel listeyi inceleyerek bir vizyon sahibi olabilir yani dünyada bu konuda yapılan çalışmaları görebilir ya da gerektiğinde hangi LMS yazılımının amacınıza uygun olduğuna karar verebilirsiniz.
- Mindflash (https://learn.trakstar.com/)
- SkyPrep (https://skyprep.com/)
- Rippling (https://www.rippling.com/)
- MasterStudy WordPress LMS (https://stylemixthemes.com/)
- ProProfs LMS (https://www.proprofs.com/training/lms-software/ )
- iSpring Learn (https://www.ispringsolutions.com/)
- TalentLMS (https://www.talentlms.com/ )
- Docebo (https://www.docebo.com/ )
- Moodle (https://www.litmos.com/ )
- Litmos (https://www.litmos.com/ )
- Edmodo (https://new.edmodo.com/)
- Blackboard (https://www.blackboard.com/ )
- Joomla LMS (https://www.joomlms.com/ )
- Brightspace (https://www.d2l.com/)
- Absorb LMS (https://www.absorblms.com/ )
- Schoology (https://www.powerschool.com/solutions/unified-classroom/schoology-learning/)
- eFront (https://www.efrontlearning.com/ )
- Adobe Captivate Prime LMS (https://www.adobe.com/in/products/captivateprime.html )
- Knowmax (https://knowmax.ai/ )
Türkiye’den başarılı birkaç LMS yazılım şirketi paylaşırsam da
- Gobito (https://www.gobito.com/) ve
- Enocta (https://www.enocta.com/ ) yı sayabilirim.
Harmanlaştırılmış Öğrenmenin Avantajları
Harmanlanmış öğrenmenin avantajlarına baktığımızda ise temel olarak şunları görürüz.
Düşük Maliyet
Harmanlanmış öğrenme ile eğitim maliyetlerini ve yatırım getirisini iyileştirebilirsiniz. Artık kurslar veya eğitimler için sürekli işten izin almayı veya seyahat masraflarını unutun. Ayrıca istediğiniz zaman öğrencileriniz ya da katılımcılarınıza, istediğiniz bir konuyla ilgili olarak her şeyden haberdar olacakları çevrimiçi bir eğitim düzenleyebilirsiniz. Hele bir şirketseniz ve bir eğitim düzenlemek istiyorsanız, bunun için herhangi bir otel ve/veya seminer salonu aramanıza, kiralama bedelini ya da katılımcılar için atıştırmalık masraflarını düşünmenize artık gerek yok.
Eğitim Öncesi Herkesi Aynı Seviyeye Taşıma
Bir sınıf içi eğitime başlamadan evvel herkes o konu hakkında temel olarak aynı fikirde olabilir. Hazırlıklı gelmeleri için okuma materyalleri, videolar ve kurs öncesi anketleri gönderebilirsiniz.
Her Yerden, Her Zaman ve Herhangi Bir Cihazdan Erişim İmkanı
Öğrenciler ya da katılımcılar sürekli olarak içeriğinize bağlanabilirler ve hatta gerektiğinde internet erişimi olmayan yerlerde kullanabilmeleri için ders içeriklerini indirebilirler.
Kullanıcı Etkileşimini Kolayca Artırmak
Multimedya imkanları ve zengin tasarımların birleşimi, zengin bir öğrenme deneyimi için mükemmel alternatifler sunarlar ve kişiler istedikleri zaman, kaldıkları yerden kurslarına, eğitimlerine devam edebilirler.
Öğrenciler / Katılımcılar Hakkında Bilgilendirici Raporlar Alma İmkanı
Öğrencilerinizin ya da katılımcılarınızın aktivitelerini analiz edebileceğiniz ve nerede başarılı olduklarını ya da nerede zorlandıklarını görebildiğiniz raporlara anlık olarak sahip olabilirsiniz. Bu raporlara göre de kişiye özel bir öğretim metodu geliştirebilir ya da zenginleştirebilirsiniz.
Harmanlaştırılmış Öğrenmenin Dezavantajları
Harmanlanmış öğrenme modeli, öğrenciler için bir dizi heyecan verici fayda sağlarken, göz ardı edilemeyecek bazı eksiklikleri de beraberinde getirir. Ama bu dezavantajların farkında olmamız halinde, daha iyi sonuçları elde edebileceğimiz çözümleri de üretebiliriz.
1. Teknolojik altyapı sorunu
Bu sorunun iki açısı var. Birincisi, bir eğitim kurumu veya bir işletme, harmanlanmış öğrenimi bünyesinde kullanacaksa öncelikle bu iş için gerekli olan belirli bir altyapıyı oluşturmalıdır. Ayrıca kurum bu işin yönetimi ve takibi için gerekli bilgi teknolojileri iş gücüne sahip olup olmadığı konusunu ve işin bütçesini iyice düşünmeli ona göre karar vermelidir. Sadece bir karar da yetmez, kurum içinde bir eğitim- öğretim stratejisi ya da prosedürleri net bir şekilde tanımlanmalıdır. Aksi takdirde olay sadece bir istekliliği ortaya koyan deneysel bir vaka haline gelir ve başarıdan çok problem getirir.
2. Değişim Zorunluluğu
Harmanlanmış öğrenmede kullanılan teknoloji kaynaklarının güvenilir ve kullanımlarının kolay olması, bu yeni öğrenme sürecinin tüm paydaşlar tarafından oybirliği ile kabul edilmesini sağlar ve değişim direncinin önüne geçilir. Tüm kurumlarda hele Türkiye’de “pişmiş aşa su katmak” ifadesinde de dendiği gibi eski usullerin değişmesi pek istenmez. Değişimler kolay değildir ama bir de direnç varsa dünyanın gittiği yolda dönüşüm sorunları yaşarsınız ve girişiminiz uzak bir dönüm noktasına ulaşılana kadar büyük olasılıkla toz toplar .
3. Dijital Okur-Yazarlık
Diğer konu, öğrencilerden ziyade öğretmenler için önemli bir engel olabilecek bilgi teknolojileri okur-yazarlığıdır yani dijital okur yazarlık. Fakat şunu da belirtmeliyim ki, bu konu sadece eğitmenler için değil öğrenciler ya da gençler için de geçerlidir. Nice Y, Z kuşağına baktığımda dijital okur-yazarlığı sadece sosyal medya da bir şeyler paylaşmak ve “Like” etmek olarak biliyorlar.
Dolayısıyla kurumlarda sadece eğitmenlerin değil öğrencilerin de dijital okur-yazarlık yetkinliğini geliştirecek bir çalışma gerekmektedir. Okul ve kurumlardaki bu “Harmanlanmış öğrenmeye geçiş” sağlam bir proje ekibi ile planlanmalı ve yönetilmelidir.
4. Konuların İlerleme Hızı
Öğrenme senaryolarını gözden geçirmeye başladığımızda, başlangıçta olumlu gibi duran bir özellik aslında bir olumsuzluğa dönüşebilir. Örneğin, ders kayıtlarının baştan öğrenci ya da katılımcı ile paylaşılması yanlış kullanıma sebep olabilir. Sözgelimi, bazı öğrenciler bir süre oyalanmayı ve ardından bir oturuşta bir sürü video dersi izlemeyi seçebilirken, diğerleri interaktif dersi günlük/haftalık rutinlerinin bir parçası haline getirmeyi tercih edebilirler. Bu durumun eğitmenler tarafından doğru yönetilmesi, herkesin bilgisinin eşit seviyede tutulması gibi konular önemlidir. Aksi takdirde günün sonunda devam eden çevrimdışı aktiviteleri ile birlikte tüm öğrencilerdeki ders akışını senkronize etmeye çalışan bir eğitmen göz korkutucu bir görevle karşı karşıya kalır.
5. Öğretmenler Üzerindeki Olumsuz Etkisi
Bu metodun ilk aşamalarında eğitmenlere önemli miktarda iş düştüğüne katılmamak zordur. Paradigma kayması tam olarak önemsiz bir şey değil. Karma öğrenmeyi benimseyen bir öğretmen veya işletme, doğru müfredatı, yüz yüze ve çevrimiçi öğrenme arasında doğru oranı yakalayacak şekilde seçmelidir ve bunun evrensel bir formülü maalesef yoktur. Kuruma ve işleyişine, misyon ve vizyonuna bağlı olarak değişir.
Dünyada başarılı bir “hibridizasyon” örneği olarak “WebQuest” modelini araştırmanızı öneririm.
6. Öğrenciler Üzerinde Bilişsel Yük
Harmanlanmış öğrenmenin dezavantajlarını düşündüğünüzde akla gelen önemli konulardan biri de bilişsel yüktür.Bu modelde yeni olan bazı öğretmenler, içeriği ve eğitim etkinliklerini gereğinden fazla kullanabilirler. Halbuki model, öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına göre uyarlanırsa daha faydalı olur. İşin güzel yanı, eğitmenler artık etkileşimli öğeler, oyunlaştırma, dijital sertifika vb. kullanarak öğrencileri 21. yüzyıl modasıyla meşgul edecek ve motive edecek araçlara da sahipler ve bireysel planlamaları kolaylıkla yapabilirler.
7. İntihal ve Güvenilirlik sorunu
Doğal olarak eğitimler tamamen internet üzerinde olduğundan, öğretmenlerin özellikle gençleri ya da bu konuda daha deneyimsiz olanları “web üzerinde bir şeyler aramanın ve doğru bilgiye ulaşmanın” metotlarını da öğretmesi gerekiyor. Bilgi denizinde çok fazla yanlış bilgi de mevcut. İşte o yüzden hep dediğim gibi öğrenmeyi de öğrenmek ve doğru bilgiyi yanlıştan ayırmayı da bilmek gerekiyor.
Harmanlanmış Öğrenme ve Eğitimde Dijital Dönüşüm
Dijital dönüşümünün en önemli adımının 2013 yılında Endüstri 4.0’ın ilanı ile atıldığını düşünüyorum. Akabinde de zaten tüm sektörlerde bu bileşenlerin kullanımının hızlanması ile her sektörde dönüşümün de hızı arttı. Tanımlarımızı bu temele oturtarak yaparsak:
Eğitim 4.0 nedir?
Eğitim 4.0, deminde bahsettiğim gibi Endüstri 4.0 diye tanımlanan dördüncü sanayi devrimi ile uyumlu hale gelen bir öğrenme yaklaşımıdır. Bu sanayi devrimi her türlü akıllı teknolojinin kullanımını, yapay zekayı, nesnelerin internetini, siber fiziksel sistemleri vb birçok yeniliği hayatımıza sokmuştur. Eğitimde dijitalleşme örneklerini, hedeflerini, projeleri ve daha birçok konuyu Eğitimde Dijital Dönüşüm adlı blog yazımda paylaştım.
Endüstri 4.0 ile tetiklenen, Eğitim 4.0 yaklaşımı ile öğrencilerin iş yaşamında ihtiyaç duyacakları sosyal beceriler ve yetkinlikler de değişmiştir. Artık olmazsa olmaz yetkinlikler arasında
- Temel kodlama bilgisi
- Veri analizi ve istatistik
- Dijital okur-yazarlık
- Yabancı dil
- Proje yönetimi
- Topluluk önünde konuşma
- Sosyal medya yönetimi ve dijital pazarlama
- Hızlı okuma
- Video ve ses tasarımı
- Web sayfası tasarımı
- İletişim ve gözlem
- Analitik düşünce
- İnovasyon ve liderlik bulunmaktadır.
Gördüğünüz gibi Endüstri 4.0’ın tetiklediği Eğitim 4.0 süreci eğitim-öğretim sistemini de yeni bir seviyeye taşımıştır. Bu gelişimler 2013’den beri mevcut olsa da, Covid 19’un hayatımıza girmesiyle kullanımı mecburi hale gelmiştir ve önüne geçemeyeceğimiz bir hızda devam etmektedir. Bütün bu değişimler ve gelişimler doğal olarak sosyolojileri, psikolojileri ve sonucunda kişilikleri yani kişiliklerimizi etkilemekte ve hatta değiştirmektedir. Her şeyin bir bütün ve entegre olduğu yaşamda herhangi bir yerdeki bir kelebeğin ölümü dünyanın öbür ucundaki başka bir olguyu tetikleyebilmektedir. Yaşam içindeki bütünselliği görüp, değişimlere gözümüzü kapatmadan, bu değişimleri doğru şekilde yönetecek stratejiler geliştirmemiz gerekmektedir. Fakat her şey önce bilmekten geçer. Çünkü bildiğimiz şeyi yönetebiliriz. Bilmezsek yönetilir ya da karanlık bir odada kara kedi ararız. O yüzden Türkiye’nin dünyadaki bu gelişimler karşısında, sanayisinde ve ekonomisinde dünya ile rekabet edebilmesinin yegane yolu DOĞRU BİR EĞİTİM ÖĞRETİM stratejisinden geçer. Her insan bir hazinedir, bir tohumdur. Bu tohumları doğru topraklara ekersek yeşerirler, meyve verirler ve sonucunda da geleceğimiz kazanır. Biz kazanırız. Aksi takdirde kayboluruz.
Harmanlanmış Öğrenme Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Harmanlanmış öğrenme ile ilgili sıkça sorulan soruları bir özetlersem
Harmanlanmış öğrenme nedir?
Harmanlanmış öğrenme (blended learning), online öğrenme dediğimiz internet üzerinde çalışan her türlü yüksek teknolojili e-öğrenim imkanları sınıfta yüz yüze yapılan öğrenmenin birleştirilmesinden oluşan karma bir öğrenme yaklaşımıdır.
Harmanlanmış öğrenmenin faydaları nelerdir?
Belli başlı faydası zamandan, mekandan bağımsız bir şekilde bilgiye her yerden ulaşabilme imkanı sağlaması. Öğrenci ve derse ait olarak anlık toplanabilen veriler ile konuların ve öğrenme metodolojisinin kişiye özel hale getirilebilmesini sayabiliriz.
Harmanlanmış öğrenme modelini kurmak için minimum ihtiyaçlar nelerdir?
Güçlü bir teknolojik altyapı, internet ve LMS adını verdiğimiz eğitim yönetim yazılımı ile birlikte kurumun kendine ait olarak tanımladığı “öğrenme ve öğretme stratejisi” ya da en azından prosedürü gerekmektedir. Planlama son derece önemlidir. Ayrıca kurum içinde bilgi teknolojileri ve eğitim modelleri hakkında bilgili ve proje yönetim yetkinliği olan kişilerden oluşan bir proje ekibi mutlaka gereklidir.
Harmanlanmış öğrenme ile ilgili en büyük endişeler nelerdir?
Teknolojinin maliyeti, kaynakların doğru kullanılmaması ve sürecin doğru yönetilememesi sebebiyle yetersiz eğitim, teknolojik sorunlar ve bunu kurum içinde yönetebilecek yetkin insanların bulunmaması, eldeki müfredatın harmanlanmış öğrenmeye uyarlama ihtiyacı, azalan motivasyon ve öğrencilerle öğretmenler arasındaki ilişkilerin zayıflamasıdır.
Çevrimiçi öğrenmenin zorlukları nelerdir?
Esasında yukarda tanımladığım endişeler ile aynıdır.
Hangi şirketler hibrit öğrenme teknolojilerinde ön planda?
Bunun detaylı cevabını Harmanlanmış Öğrenme Örnekleri bölümünden okuyabilirsiniz.
Öğrenciye özel eğitim planlama için neler yapılabilir?
- Bunun için önce Metacognition kavramının anlaşılması gerekmektedir.
- Yani öğrenmeyi öğrenme ve düşünmeyi düşünmenin anlaşılması ve incelenmesi gerekmektedir.
- Kişiye özel eğitim metodunu oluşturmak için önce her bir öğrenciye ya da katılımcıya kişilik envanteri yapılması, ardından da görsel – işitsel ya da kinestetik öğrenme yollarından hangisi ile öğrendiğine dair ikinci bir test yapılmalıdır
- Harmanlanmış öğrenme imkanları içerisinde dersler, kişinin bu öğrenme metoduna göre revize edilmelidir.
- Dolayısıyla her eğitmen önce “Eğiticinin eğitimi” eğitimini almalı ve öğrencilerinin zihinsel algılarının farkında olmalıdır.
- Eğitmen, kime ne ve nasıl anlatılacağını keşfettikten, elindeki müfredatını, kullanılan LMS yazılımının da yardımı ile kişiselleştirmelidir. Bu çalışma bir kere yapıldıktan sonra geri kalanı teknoloji halledecektir. Eğitmenin bundan sonra tek yapması gereken mentorluktur.
Öğrencinin psikolojisini ve motivasyonunu desteklemek için neler yapılabilir?
- Kullanılan bunca teknolojinin yanı sıra tüm okullarda K12 ve üniversiteler de dahil olmak üzere psikoloji zorunlu ders haline gelmelidir.Teknoloji ve psikoloji birlikte öğrenilmelidir. Aksi takdirde bu teknoloji ve oluşturduğu bağımlılıklar insan psikolojisini ve yaratıcılığın ı YOK EDECEK birer mekanik varlık haline getirecektir.Okullarda ve tüm kurumlarda insanlar/öğrenciler arasındaki işbirliğini motivasyonu desteklemek amaçlı etkinlikler, sanatsal- kültürel aktiviteler düzenlenmelidir. Unutmayalım Sanat ruhu ve yaratıcılığı besler.
- Tüm okul, üniversite ve işletmelerde fotoğrafçılık, tiyatro, resim, yelken vb kulüpler olmalıdır. Bu kulüp faaliyetleri ile kurumlar markalarını destekleyebilirler, sponsorluklar verebilirler, sosyal sorumluluk projelerine katılabilir ve yine bu faaliyetlerini de markalarını destekleyecek müşterisine güven kazandıracak birer etkinlik olarak kurgulayabilirler. Bakın nereden nerelere geldik.
Türkiye’de bu konuda destek verebilecek olan kurum ya da kuruluşlar nelerdir?
- Teknoloji donanım ve yazılım desteği olarak IBM, Microsoft, HP’i tabiki sayabiliriz
- Bunun yanında LMS yazılımı için de yine yukarda sıraladığım çözümlerden biri seçilebilir. Tabi en doğru karar önce kurumun ihtiyacının doğru tespit edilmesi için yapılması gereken bir Analiz çalışması olacaktır. Çünkü hedef her şeyi kullanmak değil, doğru yazılım ya da teknolojiyi, doğru firmada doğru şekilde kullanmak olmalıdır.
Harmanlanmış öğrenim modeli konusunda dünyada başarılı örnekler nelerdir?
Bu konuda çok fazla bir şey söylemeyeceğim. Vermek istediğim tek bir örnek var: O da bu işin dünyada geldiği en üst noktalardan birini gösteriyor zaten. Artık gerisini siz düşünün.
https://news.stanford.edu/2021/11/05/new-class-among-first-taught-entirely-virtual-reality/ Linkine bir bakın ve videoyu bir izleyin derim.
Yönetim & Dijital Dönüşüm Danışmanlığı ve Eğitimlerim hakkında bilgi ve randevu almak için tıklayınız!